Melding woon-, werk- en leefomgeving of Klacht indienen
Geef een melding door als iets kapot is, of beter kan in uw woon-, werk- en leefomgeving (openbare ruimte). Bijvoorbeeld een melding over onkruid, losliggende stoeptegels, straatintimidatie, afvaldumping, zwerfafval, graffiti, geluidsoverlast van bedrijven en evenementen, gevaarlijke verkeerssituatie of overlast van vuurwerk. Of geef een klacht door als u een vervelende ervaring had met de gemeente, of niet goed geholpen bent.
Spoedeisende meldingen
Voor spoedeisende meldingen woon-, werk- en leefomgeving (openbare ruimte) buiten openingstijden van de gemeente Leeuwarden, kunt u terecht bij de politie. Telefoonnummer 0900 – 8844.
Maakt u regelmatig meldingen?
Maak dan een link aan op uw telefoon of tablet.
Android smartphone/tablet
- Open de browser Chrome.
- Ga naar meldingen.leeuwarden.nl.
- Druk op de drie puntjes rechts bovenin.
- Druk op ‘App installeren’ of Toevoegen aan startscherm’.
- Voer een naam in.
- Druk op ‘Toevoegen’.
- Druk nogmaals op ‘Toevoegen’.
IPhone/iPad
- Open de browser Safari.
- Ga naar meldingen.leeuwarden.nl.
- Tik onderin (iPad bovenin) op de deelknop (vierkant met pijltje naar boven).
- Tik op ‘Zet op beginscherm’.
- Tik eventueel op de naam om aan te passen.
- Tik op ‘Voeg toe’.
Straatintimidatie
Gemeente Leeuwarden wil dat iedereen zich veilig voelt op straat. Daar hoort straatintimidatie niet bij. Straatintimidatie is bijvoorbeeld: als iemand wordt nagefloten, uitgescholden, wordt achtervolgd of nageroepen. Ook seksuele of agressieve opmerkingen vallen hieronder. Meer informatie over intimidatie op straat en het melden hiervan vindt u op pagina Straatintimidatie.
Funderingsschade
Fundering is de constructie die een pand draagt. Als de fundering het pand niet meer kan dragen, kan dat veel schade veroorzaken. Er kunnen scheuren en verzakkingen ontstaan, of het kan zelfs instorten. Geef uw melding door via het Funderingsloket.
Boete voor dumpen en het bijzetten van afval
Wordt afval te vroeg aangeboden, ergens bijgezet of gedumpt waar het niet hoort of mag? Dan wordt dit opgeruimd door handhavers van de gemeente Leeuwarden en medewerkers van de Omrin.
Blijkt het afval van u te zijn?
Dan ontvangt u een boete van € 144,01. Deze boete wordt verstuurd vanuit de gemeente Leeuwarden.
Meer informatie over boetes en de hoogte daarvan?
Ga naar de website van Boetebase.
Klacht indienen
Heeft u een vervelende ervaring met de gemeente? Wordt uw brief niet beantwoord? Heeft u het gevoel dat u niet goed bent geholpen? U kunt er voor kiezen digitaal een klacht in te dienen.
Kunt of wilt u niet digitaal een klacht indienen?
- Download het Klachtenformulier en vul in. Stuur het formulier op naar de gemeente Leeuwarden. U mag het ook inleveren op het gemeentehuis.
- Of bel naar 14 058.
- Of kom persoonlijk langs op het gemeentehuis.
- Of schrijf een brief en stuur deze op naar de gemeente Leeuwarden.
Hoe lang duurt de afhandeling?
De klacht moet binnen 6 weken afgehandeld zijn. Dit kan 1 keer met 4 weken worden verlengd. Als dat zo is, ontvangt u een brief van ons.
Niet eens met de afhandeling?
Vraag de Nationale Ombudsman om hulp. Dit kan alleen als eerst de gemeente Leeuwarden uw klacht in behandeling heeft genomen. De klacht moet al afgehandeld zijn.
Jaarverslag klachten
In het jaarverslag vindt u een overzicht van onze klachten en hoe wij hier mee omgaan:
Spoedeisende meldingen
Voor spoedeisende meldingen woon-, werk- en leefomgeving (openbare ruimte) buiten openingstijden van de gemeente Leeuwarden, kunt u terecht bij de politie. Telefoonnummer 0900 – 8844.
Maakt u regelmatig meldingen?
Maak dan een link aan op uw telefoon of tablet.
Android smartphone/tablet
- Open de browser Chrome.
- Ga naar meldingen.leeuwarden.nl.
- Druk op de drie puntjes rechts bovenin.
- Druk op ‘App installeren’ of Toevoegen aan startscherm’.
- Voer een naam in.
- Druk op ‘Toevoegen’.
- Druk nogmaals op ‘Toevoegen’.
IPhone/iPad
- Open de browser Safari.
- Ga naar meldingen.leeuwarden.nl.
- Tik onderin (iPad bovenin) op de deelknop (vierkant met pijltje naar boven).
- Tik op ‘Zet op beginscherm’.
- Tik eventueel op de naam om aan te passen.
- Tik op ‘Voeg toe’.
Straatintimidatie
Gemeente Leeuwarden wil dat iedereen zich veilig voelt op straat. Daar hoort straatintimidatie niet bij. Straatintimidatie is bijvoorbeeld: als iemand wordt nagefloten, uitgescholden, wordt achtervolgd of nageroepen. Ook seksuele of agressieve opmerkingen vallen hieronder. Meer informatie over intimidatie op straat en het melden hiervan vindt u op pagina Straatintimidatie.
Funderingsschade
Fundering is de constructie die een pand draagt. Als de fundering het pand niet meer kan dragen, kan dat veel schade veroorzaken. Er kunnen scheuren en verzakkingen ontstaan, of het kan zelfs instorten. Geef uw melding door via het Funderingsloket.
Boete voor dumpen en het bijzetten van afval
Wordt afval te vroeg aangeboden, ergens bijgezet of gedumpt waar het niet hoort of mag? Dan wordt dit opgeruimd door handhavers van de gemeente Leeuwarden en medewerkers van de Omrin.
Blijkt het afval van u te zijn?
Dan ontvangt u een boete van € 144,01. Deze boete wordt verstuurd vanuit de gemeente Leeuwarden.
Meer informatie over boetes en de hoogte daarvan?
Ga naar de website van Boetebase.
Klacht indienen
Heeft u een vervelende ervaring met de gemeente? Wordt uw brief niet beantwoord? Heeft u het gevoel dat u niet goed bent geholpen? U kunt er voor kiezen digitaal een klacht in te dienen.
Kunt of wilt u niet digitaal een klacht indienen?
- Download het Klachtenformulier en vul in. Stuur het formulier op naar de gemeente Leeuwarden. U mag het ook inleveren op het gemeentehuis.
- Of bel naar 14 058.
- Of kom persoonlijk langs op het gemeentehuis.
- Of schrijf een brief en stuur deze op naar de gemeente Leeuwarden.
Hoe lang duurt de afhandeling?
De klacht moet binnen 6 weken afgehandeld zijn. Dit kan 1 keer met 4 weken worden verlengd. Als dat zo is, ontvangt u een brief van ons.
Niet eens met de afhandeling?
Vraag de Nationale Ombudsman om hulp. Dit kan alleen als eerst de gemeente Leeuwarden uw klacht in behandeling heeft genomen. De klacht moet al afgehandeld zijn.
Jaarverslag klachten
In het jaarverslag vindt u een overzicht van onze klachten en hoe wij hier mee omgaan: