Inhoudsopgave:

Beleidskader Mobiliteit

Wat is de rol van de auto, het openbaar vervoer of deelvervoer in de toekomst van gemeente Leeuwarden? Hoeveel ruimte krijgt een fietser of voetganger? En wat betekent dit voor de auto, het parkeren en het groen? Dit zijn allemaal onderwerpen waar u dagelijks mee te maken heeft.

Deze onderwerpen staan in het Beleidskader Mobiliteit. Burgemeester en wethouders hebben het beleidskader mobiliteit vastgesteld en vragen de gemeenteraad er een besluit over te nemen. Centraal in het beleidskader staat dat er meer aandacht komt voor leefkwaliteit en een gezonde fysieke leefomgeving. De gemeente Leeuwarden wil daarom meer ruimte voor groen, wandelen en fietsen. De gemeenteraad bespreekt de plannen na de zomer.

Video

Wilt u weten wat er in het beleidskader staat? Bekijk de uitleg video.

Concept-beleidskader

Het concept-beleidskader mobiliteit lag van 25 april tot en met 6 juni ter inzage. Iedereen kon erop reageren. De basis van het beleidskader met daarin de 7 mobiliteitsprincipes (uitgangspunten) blijft gelijk. In het Beleidskader Mobiliteit zijn geen projecten uitgewerkt; het is de basis voor uitvoeringsprogramma’s en -projecten van de komende jaren.

Samen met bewoners

In het Beleidskader Mobiliteit zijn 7 uitgangspunten uitgewerkt. Nieuwe projecten waar mobiliteit een rol heeft, moeten voldoen aan deze mobiliteitscriteria. De 7 uitgangspunten voor mobiliteit kwamen tot stand met informatie van inwoners. Een vragenlijst over de toekomst van mobiliteit in de gemeente is ruim 1.000 keer door hen ingevuld. Ook konden inwoners in juni en november 2023 verschillende bijeenkomsten (mobiliteitscafés) bezoeken om verder te praten over de onderwerpen.

De 7 uitgangspunten voor mobiliteit

  1. Bouwen binnen bestaande dorpen en steden helpt mobiliteit duurzamer te maken.
  2. Elk dorp wordt verbonden met een doorfietsroute, regionaal OV, en er komt een P&R aan de stadsring.
  3. 30 kilometer per uur wordt de standaard in bewoond gebied. Behalve bij een paar hoofdwegen. Wandelaars en fietsers krijgen zoveel mogelijk voorrang.
  4. Voetgangers en fietsers kunnen veilig en prettig de stadsring oversteken. Automobilisten krijgen de mogelijkheid om via de Haak de rijden, een ander vervoersmiddel te nemen of om buiten de spits te reizen.
  5. Het centrum van Leeuwarden krijgt meer verblijfskwaliteit. Wandelen staat daar op de eerste plaats. Vanaf de stadsring gaat u naar de parkeergarages in het centrum. De stadsring wordt hiermee een Parkeerring.
  6. De binnenstad wordt groener: straatparkeren gaat steeds meer naar parkeergarages en P&R-hubs. Zo krijgt het centrum meer ruimte voor groen, wandelen, ontmoeten en fietsparkeren (parkeren voor invaliden en laden/lossen blijft wel).
  7. De wijken en dorpen worden groener met minder parkeerhinder dankzij parkeerbeleid en wijkhubs.

Zero-emissie zone

De gemeente Leeuwarden wil voor de stad en dorpen duurzaam verkeer en vervoer. Daarnaast willen we een aantrekkelijke en bereikbare Leeuwarder binnenstad waar het voor iedereen prettig verblijven is. Met een zero-emissiezone kunnen we onze binnenstad leefbaar houden. Bestel- en vrachtauto’s zijn in een zero-emissiezone alleen nog welkom als zij rijden op elektriciteit of waterstof, dus zonder uitstoot van CO2.

Overal in Nederland

Vanaf 2025 krijgen veel Nederlandse steden een zero-emissiezone. In Leeuwarden zijn we nog niet zo ver. De gemeente heeft wel de ambitie om toe te werken naar een uitstootvrije binnenstad en heeft daarom onderzoek naar de mogelijkheden voor de invoering van een zero-emissiezone gedaan. De gemeente Leeuwarden neemt waarschijnlijk eind 2024 of begin 2025 een besluit over het wel of niet invoeren van een zero-emissiezone in de binnenstad.

Onderzoek zero-emissiezone

Royal HaskoningDHV heeft voor gemeente Leeuwarden een onderzoek gedaan naar de invoering van een zero-emissie-zone. Het onderzoek en de informerende brief zijn hiervoor naar de gemeenteraad gestuurd.

Informatiebijeenkomst

Voor ondernemers was er op 11 juli een informatiebijeenkomst over de plannen voor een zero-emissiezone binnen de parkeerring van de Leeuwarder binnenstad. Tijdens de bijeenkomst gaf Royal Haskoning DHV op 2 momenten een presentatie over het onderzoek dat zij voor de gemeente hebben gedaan.

Planning zero-emissiezone

  • Eind 2024 of begin 2025 neemt de gemeente een besluit over de aankondiging van een zero-emissie-zone. De uitkomsten van de inloopbijeenkomst nemen wij hierin mee als aanvulling op het onderzoeksrapport.
  • Bij een positief besluit tot aankondiging van de zero-emissie-zone volgen er opnieuw gesprekken met ondernemers. Zo zorgen we samen voor een goede voorbereiding en de juiste randvoorwaarden.
  • Een jaar voor eventuele echte invoering van de zero-emissiezone wordt het verkeersbesluit genomen. Hier kunt u zienswijzen op indienen.
  • In 2029: mogelijke invoering van de zero-emissiezone.

Nieuwsbrieven

Blijft op de hoogte van de laatste ontwikkelingen over mobiliteit en meld u aan voor de digitale nieuwsbrief.

Nieuwsbrief zero-emissiezone

Heeft u nog vragen?

Stuur een e-mail naar mobiliteit@leeuwarden.nl of neem op een andere manier contact op met de gemeente Leeuwarden.