Betere bescherming voor huurders met de Wet goed verhuurderschap
Vanaf 1 juli 2023 is er de Wet goed verhuurderschap. In de wet staan regels over wat een verhuurder wel en niet mag doen. Door de wet kan de gemeente huurders beter helpen. Daarnaast is het voor verhuurders duidelijk welke regels er zijn om een woning te verhuren.
Meldpunt om misstanden te melden
Denkt u dat een verhuurder zich niet aan de regels houdt? Doe dan een melding bij het meldpunt va de gemeente Leeuwarden. Dit is gratis.
Vragen of hulp nodig?
Ga langs bij de Buurt- of dorpskamer bij u in de buurt. Of neem contact op met de gemeente Leeuwarden.
Huurt u via Elkien, WoonFriesland of WoonzorgNederland?
Neem dan direct contact op met de woningbouwcorporatie waarvan u huurt.
Wanneer melden?
Geef een melding door als:
- de verhuurder een woningzoekende discrimineert bij het zoeken naar een nieuwe huurder;
- de verhuurder de huurder bedreigt of bang maakt;
- de verhuurder de huurder meer dan 2 maanden huur als borg vraagt;
- er geen schriftelijk huurcontract is tussen de verhuurder en de huurder;
- de verhuurder de huurder niet goed inlicht over:
- rechten en plichten die niet in het huurcontract staan;
- de borg en wanneer de huurder de borg terugkrijgt;
- contactgegevens van de verhuurder;
- het meldpunt voor ongewenst verhuurgedrag;
- een duidelijk overzicht van alle servicekosten.
- de verhuurder de huurder onterechte servicekosten vraagt;
- een verhuurbemiddelaar meer dan één keer bemiddelingskosten aan de huurder vraagt.
Wat gebeurt er na uw melding?
Om uw melding goed te behandelen, werken we samen met het Huurteam Leeuwarden. Zij nemen binnen 5 werkdagen contact met u op.
Het Huurteam onderzoekt de melding samen met u
Houdt de verhuurder zich inderdaad niet aan de wet? Dan geeft het Huurteam dat door aan ons de gemeente. Wij kunnen de verhuurder een boete geven.
Wat gebeurt er met de gegevens in de melding?
Wij slaan persoonsgegevens van melders en verhuurders op. Wilt u weten hoe we dat doen? Meer informatie vindt u op pagina Privacy.
Direct contact met het Huurteam Leeuwarden
In de volgende situaties neemt u direct contact op met het Huurteam. Dit is gratis. Bel naar 058-2132415 of stuur een e-mail naar info@huurteamleeuwarden.nl
- Als u denkt dat u te veel huur betaalt.
- Bij slecht onderhoud van uw woning.
- Een huurcontract dat niet volgens de wet is opgesteld.
Veelgestelde vragen
Ik denk dat ik te veel huur betaal. Kan de gemeente helpen?
De gemeente niet. Het Huurteam Leeuwarden wel. Bel naar 058-2132415 of stuur een e-mail naar info@huurteamleeuwarden.nl.
Kan ik zelf controleren of ik teveel huur betaal?
Ja. Doe online een huurprijscheck via de website van de Huurcommissie. De huur hangt af van de kwaliteit van uw huurwoning.
Geldt de wet alleen voor nieuwe huurcontracten, of ook voor bestaande huurcontracten?
De wet geldt voor alle huurcontracten. Dus ook voor huurcontracten die al bestaan.
Meldpunt om misstanden te melden
Denkt u dat een verhuurder zich niet aan de regels houdt? Doe dan een melding bij het meldpunt va de gemeente Leeuwarden. Dit is gratis.
Vragen of hulp nodig?
Ga langs bij de Buurt- of dorpskamer bij u in de buurt. Of neem contact op met de gemeente Leeuwarden.
Huurt u via Elkien, WoonFriesland of WoonzorgNederland?
Neem dan direct contact op met de woningbouwcorporatie waarvan u huurt.
Wanneer melden?
Geef een melding door als:
- de verhuurder een woningzoekende discrimineert bij het zoeken naar een nieuwe huurder;
- de verhuurder de huurder bedreigt of bang maakt;
- de verhuurder de huurder meer dan 2 maanden huur als borg vraagt;
- er geen schriftelijk huurcontract is tussen de verhuurder en de huurder;
- de verhuurder de huurder niet goed inlicht over:
- rechten en plichten die niet in het huurcontract staan;
- de borg en wanneer de huurder de borg terugkrijgt;
- contactgegevens van de verhuurder;
- het meldpunt voor ongewenst verhuurgedrag;
- een duidelijk overzicht van alle servicekosten.
- de verhuurder de huurder onterechte servicekosten vraagt;
- een verhuurbemiddelaar meer dan één keer bemiddelingskosten aan de huurder vraagt.
Wat gebeurt er na uw melding?
Om uw melding goed te behandelen, werken we samen met het Huurteam Leeuwarden. Zij nemen binnen 5 werkdagen contact met u op.
Het Huurteam onderzoekt de melding samen met u
Houdt de verhuurder zich inderdaad niet aan de wet? Dan geeft het Huurteam dat door aan ons de gemeente. Wij kunnen de verhuurder een boete geven.
Wat gebeurt er met de gegevens in de melding?
Wij slaan persoonsgegevens van melders en verhuurders op. Wilt u weten hoe we dat doen? Meer informatie vindt u op pagina Privacy.
Direct contact met het Huurteam Leeuwarden
In de volgende situaties neemt u direct contact op met het Huurteam. Dit is gratis. Bel naar 058-2132415 of stuur een e-mail naar info@huurteamleeuwarden.nl
- Als u denkt dat u te veel huur betaalt.
- Bij slecht onderhoud van uw woning.
- Een huurcontract dat niet volgens de wet is opgesteld.
Veelgestelde vragen
Ik denk dat ik te veel huur betaal. Kan de gemeente helpen?
De gemeente niet. Het Huurteam Leeuwarden wel. Bel naar 058-2132415 of stuur een e-mail naar info@huurteamleeuwarden.nl.
Kan ik zelf controleren of ik teveel huur betaal?
Ja. Doe online een huurprijscheck via de website van de Huurcommissie. De huur hangt af van de kwaliteit van uw huurwoning.
Geldt de wet alleen voor nieuwe huurcontracten, of ook voor bestaande huurcontracten?
De wet geldt voor alle huurcontracten. Dus ook voor huurcontracten die al bestaan.