Briefadres aanvragen
Heeft u geen vast woonadres in Nederland? Schrijf u tijdelijk in op het adres van iemand anders of een instelling. Dit heet een briefadres. Op dit adres in Nederland ontvangt u dan in het vervolg uw post. Dit mag geen postbus zijn.
De briefadresgever geeft u uw post
De briefadresgever is de persoon of instelling die staat ingeschreven op het briefadres. De briefadresgever zorgt ervoor dat u uw post krijgt. Bijvoorbeeld belastingformulieren of een stempas.
Wanneer vraagt u een briefadres aan?
U bent dak- of thuisloos
Vanaf 2 december 2024 is er met de komst van de Centrale Toegang & Regie Maatschappelijke Opvang één centraal aanmeldpunt voor hulp bij dakloosheid in Friesland.
U kunt zich als u dak- of thuisloos bent op verschillende manieren aanmelden voor een briefadres. Ga naar de website van De Centrale Toegang & Regie Maatschappelijke Opvang.
In alle andere gevallen vraagt u een briefadres aan bij de gemeente. Dit zijn:
- U verhuist binnen 3 maanden naar uw volgende woonadres
- U woont minder dan 8 maanden per jaar in het buitenland
- U korter dan 2 jaar in het buitenland bent. En voor uw werk op een schip vaart dan de thuishaven in Nederland heeft.
- U woont in een zorginstelling, gevangenis of een blijf-van-mijn-lijfhuis.
- Om veiligheidsredenen. Na oordeel van de burgemeester.
U maakt hiervoor een afspraak.
Wat meenemen als u langskomt
Voor een aanmelding van een briefadres bij de Centrale Toegang & Regie Maatschappelijke Opvang, neemt u het volgende mee:
- Uw legitimatiebewijs. Dit mag een identiteitskaart, paspoort of rijbewijs zijn.
Voor een aanmelding van een briefadres van de gemeente Leeuwarden, neemt u het volgende mee:
- Uw legitimatiebewijs. Dit mag een identiteitskaart, paspoort of rijbewijs zijn.
- De briefadresgever komt persoonlijk mee.
De briefadresgever geeft u uw post
De briefadresgever is de persoon of instelling die staat ingeschreven op het briefadres. De briefadresgever zorgt ervoor dat u uw post krijgt. Bijvoorbeeld belastingformulieren of een stempas.
Wanneer vraagt u een briefadres aan?
U bent dak- of thuisloos
Vanaf 2 december 2024 is er met de komst van de Centrale Toegang & Regie Maatschappelijke Opvang één centraal aanmeldpunt voor hulp bij dakloosheid in Friesland.
U kunt zich als u dak- of thuisloos bent op verschillende manieren aanmelden voor een briefadres. Ga naar de website van De Centrale Toegang & Regie Maatschappelijke Opvang.
In alle andere gevallen vraagt u een briefadres aan bij de gemeente. Dit zijn:
- U verhuist binnen 3 maanden naar uw volgende woonadres
- U woont minder dan 8 maanden per jaar in het buitenland
- U korter dan 2 jaar in het buitenland bent. En voor uw werk op een schip vaart dan de thuishaven in Nederland heeft.
- U woont in een zorginstelling, gevangenis of een blijf-van-mijn-lijfhuis.
- Om veiligheidsredenen. Na oordeel van de burgemeester.
U maakt hiervoor een afspraak.
Wat meenemen als u langskomt
Voor een aanmelding van een briefadres bij de Centrale Toegang & Regie Maatschappelijke Opvang, neemt u het volgende mee:
- Uw legitimatiebewijs. Dit mag een identiteitskaart, paspoort of rijbewijs zijn.
Voor een aanmelding van een briefadres van de gemeente Leeuwarden, neemt u het volgende mee:
- Uw legitimatiebewijs. Dit mag een identiteitskaart, paspoort of rijbewijs zijn.
- De briefadresgever komt persoonlijk mee.