- Een automatische incasso voor 2020 wordt in 10 maandelijkse termijnen afgeschreven. Voor Vlieland of voor de aanslag van 2019 of eerder geldt de automatische incasso van 8 maandelijkse termijnen nog.
- Een automatische incasso geldt alleen voor de volgende heffingen:
- Afvalstoffenheffing
- Rioolheffing
- Onroerende zaakbelasting
- Hondenbelasting
- Andere heffingen dient u binnen de termijn, zoals vermeld op de aanslag, te betalen. Wilt u in termijnen betalen, vraag dan een betalingsregeling aan.
- Heeft u eenmaal een machtiging afgegeven, dan blijft deze ieder jaar geldig.
- Wilt u de automatische incasso stoppen, dan moet u de machtiging intrekken.
- Verandert uw rekeningnummer, dan moet u dit zelf doorgeven.
- Bij overlijden blijft de machtiging geldig. De erfgenamen kunnen deze intrekken of wijzigen.
- Gaat u scheiden of uit elkaar, dan blijft de machtiging geldig. Kijk dus goed voor welk rekeningnummer de machtiging geldt. Moet deze veranderen? Geef dit dan door aan de gemeente Leeuwarden.
- Het is niet mogelijk van verschillende rekeningnummers af te laten schrijven per belastingschuldige.
Heeft u bijvoorbeeld een privéaanslag en een zakelijke aanslag op uw naam, dan kunt u deze niet van verschillende rekeningnummers af laten schrijven.
- Het bedrag op de aanslag wordt in 10 gelijke delen van uw rekening afgeschreven. Rond de laatste dag van iedere maand. De eerste termijn is altijd de maand na de dagtekening van de aanslag. De laatste termijn 10 maanden later. Krijgt u bijvoorbeeld op 31 januari de aanslag, dan is de eerste termijn februari en de laatste termijn november.
- Als een afschrijving niet lukt (dit heet "storneert") omdat er niet voldoende saldo op uw rekening staat, dan krijgt u een brief van de gemeente Leeuwarden.
Het openstaande bedrag wordt dan verdeeld over de nog resterende termijnen. Het termijnbedrag wordt dus hoger.
Voorbeeld; stel dat de aanslag € 400,00 is. Maandelijks wordt dan € 40,00 afgeschreven. Als dit 6 maanden is gelukt heeft u € 240,00 betaald. U moet dan ook nog € 160,00 betalen.
Als de 7e maand de afschrijving niet lukt, moet u nog steeds € 160,00 betalen. Alleen zijn er nu nog maar 3 maanden over om dit bedrag af te schrijven. Daarom wordt het openstaande bedrag van € 160,00 verdeeld over de nog resterende termijnen.
In dit voorbeeld wordt het termijnbedrag over de laatste 3 maanden dan ook verhoogd naar € 53,33 per maand.
- Als een afschrijving een 2e keer niet lukt binnen het kalenderjaar wegens onvoldoende saldo, dan herhaalt bovenstaande zich.
- Als een afschrijving een 3e keer niet lukt binnen het kalenderjaar wegens onvoldoende saldo, dan stopt de afschrijving voor dat kalenderjaar. U krijgt een brief.
Als u nog een bedrag moet betalen, zult u dit zelf over moeten maken. Voor het nieuwe kalenderjaar wordt de de automatische incasso opnieuw en automatisch gestart.
- Lukt de afschrijving niet omdat uw rekeningnummer is geblokkeerd voor automatische incasso, of omdat u het bedrag zelf terugboekt? Dan stopt de automatische incasso definitief.
U krijgt een brief van de gemeente Leeuwarden. Het openstaande bedrag zult u zelf moeten betalen. Voor het nieuwe jaar wordt de automatische incasso niet opnieuw en automatisch gestart.
- Bent u het niet eens met een afgeschreven bedrag dan kunt u deze binnen 56 dagen terug laten boeken door uw eigen bank.
Gemeentelijke belastingen kunt u via een automatische incasso betalen. U machtigt de gemeente om de heffingen automatisch in 10 maandelijkse termijnen van uw rekening af te schrijven. Dit kost u niets extra’s. U betaalt gespreid en hoeft de deelbetalingen niet zelf over te maken.