Paspoort voor uw kinderen
U kunt als ouder niet namens uw kind(eren) een paspoort aanvragen. U neemt uw kind(eren) mee naar het Gemeentehuis.
Spoedaanvraag
Hebt u uw paspoort snel nodig? Doe dan een spoedaanvraag. Als u uw reisdocument vóór 14.00 uur aanvraagt op het Gemeentehuis, kunt u het de volgende werkdag ophalen. Vraag voor de zekerheid na wanneer het reisdocument naar verwachting klaarligt. Bent u uw oude paspoort kwijt? Dan is een spoedaanvraag in principe niet mogelijk.
Kwijt of gestolen
Bent u uw paspoort kwijt of is het gestolen? Maak een afspraak bij de gemeente. U vult een verklaring van vermissing in aan de balie op het Gemeentehuis. Nadat uw identiteit is vastgesteld, vraagt u direct uw nieuwe document aan. U hoeft geen aangifte bij de politie meer te doen.
Vindt u alsnog uw paspoort? Lever dit dan in bij de gemeente, dit paspoort is namelijk niet meer geldig.
Reizen met kinderen
Kinderen moeten altijd een eigen paspoort of identiteitskaart bij zich hebben als ze naar het buitenland reizen.
Geldigheid
- Een nieuwe identiteitskaart voor volwassenen is 10 jaar geldig
- Een nieuwe identiteitskaart voor kinderen en jongeren onder 18 jaar is 5 jaar geldig
Verplicht vanaf 14 jaar
Vanaf 14 jaar is het verplicht om een identiteitsbewijs, zoals een identiteitskaart, paspoort of rijbewijs te hebben.
Identificatieplicht in de zorg
Als u medische zorg nodig heeft, moet u een geldig identiteitsbewijs laten zien aan de zorgverlener. Bijvoorbeeld in het ziekenhuis of bij uw tandarts. De legitimatieplicht in de zorg geldt voor iedereen, dus ook voor minderjarigen jonger dan 14 jaar.
Nederlandse identiteitskaart met inlogfunctie DigiD
Vanaf maandag 4 januari 2021 wordt de Nederlandse identiteitskaart uitgegeven met een inlogfunctie voor DigiD. Dit betekent dat u na activatie in de DigiD app kunt inloggen met behulp van uw identiteitskaart. Door op deze manier in te loggen, kunt u gegevens inzien die extra gevoelig zijn. Zoals medische gegevens.
Om uw persoonsgegevens goed te beschermen willen organisaties nog meer zekerheid dat de gegevens met de juiste persoon worden gedeeld. Inloggen met behulp van een identiteitskaart in de DigiD app geeft die extra zekerheid en zorgt voor maximale bescherming van uw persoonsgegevens.
Vraagt u vanaf 4 januari 2021 een nieuwe identiteitskaart aan? Dan stuurt DigiD u binnen enkele werkdagen na het ophalen of bezorgen van uw identiteitskaart een brief met een pincode. Daarmee kunt u de inlogfunctie van uw identiteitskaart activeren. Na activatie is uw identiteitskaart geschikt om in te loggen op de websites van de overheid, het onderwijs, de zorg en uw pensioenfonds.
Identiteitskaarten zonder inlogfunctie blijven geldig tot de ‘geldig tot datum’ op het document.
Vanaf 4 januari 2021 kunt u voor alle actuele informatie de website van DigiD raadplegen.