Verklaring huwelijksbevoegdheid (trouwen in het buitenland)
De verklaring van huwelijksbevoegdheid kan nodig zijn als u in het buitenland wilt trouwen. Hierin staat dat u niet getrouwd bent, en dat u en uw partner volgens de Nederlandse wet met elkaar mogen trouwen. De verklaring is in het Nederlands. Er zit een toelichting bij in het Engels, Duits, Frans, Spaans, Italiaans, Portugees, Grieks, Turks en Esperanto. U en/of uw partner hebben de Nederlandse nationaliteit. Vraag bij de instantie waar u gaat trouwen na welke documenten u moet laten zien om een verklaring te krijgen. Dit kan per land verschillen.
Waar aanvragen?
Bij de gemeente Leeuwarden als u hier woont, of als uw laatste woonplaats in Nederland in de gemeente Leeuwarden was.
Bent u nooit in Nederland ingeschreven geweest?
Vraag de verklaring aan bij het Nederlandse Consulaat in het land waar u wilt gaan trouwen.
Hoe aanvragen?
Aan de balie op het gemeentehuis
Als alle documenten compleet zijn, krijgt u de verklaring direct mee. U betaalt contant of met de pin aan de balie. Wilt u zeker weten of de documenten juist en compleet zijn? Stuur een e-mail naar burgerzaken@leeuwarden.nl. De originele documenten neemt u mee naar het gemeentehuis.
Per post
Kunt of wilt u u de verklaring niet aan de balie op het gemeentehuis aanvragen? Vraag het dan aan per post:
- Stuur eerst een e-mail naar burgerzaken@leeuwarden.nl. Stuur de documenten mee die nodig zijn voor een aanvraag. Wij controleren of de documenten juist en compleet zijn.
- Stuur daarna de documenten op via de post. Wij adviseren u dit met aangetekende post te doen.
- U krijgt een rekening via de post.
Wat heeft u nodig?
U heeft dezelfde documenten nodig als voor een huwelijk in Nederland:
Welk document? |
Waar of wanneer nodig? |
Extra uitleg |
---|---|---|
Een geldig legitimatiebewijs. | Altijd. | Paspoort, identiteitskaart of rijbewijs. |
Een echtscheidingsakte of akte van ontbinding van een geregistreerd partnerschap of een overlijdensakte. | Als u eerder getrouwd bent geweest, of partnerschap heeft gehad, en de akte nog niet is geregistreerd in de basisregistratie personen (BRP). | De echtscheidingsakte, of akte van ontbinding, vraagt u aan in de gemeente waar u bent getrouwd/partnerschap bent aangegaan. De overlijdensakte vraagt u aan in de gemeente waar uw partner is overleden. |
Een recent afschrift van uw geboorteakte en van uw partner. | Altijd. | Dit afschrift vraagt u aan in de plaats waar u bent geboren. |
Verklaring van woonplaats/nationaliteit/burgerlijke staat. | Als u of uw partner in het buitenland woont. | Deze verklaring vraag u aan in de gemeente waar u nu woont. |
Legalisatie. | Soms moet een document gelegaliseerd zijn. Meer informatie vindt u op de website van de Rijksoverheid. | |
Vertaling. | Als een akte niet in het Nederlands, Duits, Frans of Engels is. Als stukken van beëindiging van het huwelijk/partnerschap niet in het Nederlands, Duits of Engels zijn. | Vertaling door een vertaler in de Nederlandse taal die in Nederland is beëdigd. |
Hoe lang geldig?
Maximaal 6 maanden vanaf de datum dat u de verklaring krijgt.
Kosten
€ 29,-.
Waar aanvragen?
Bij de gemeente Leeuwarden als u hier woont, of als uw laatste woonplaats in Nederland in de gemeente Leeuwarden was.
Bent u nooit in Nederland ingeschreven geweest?
Vraag de verklaring aan bij het Nederlandse Consulaat in het land waar u wilt gaan trouwen.
Hoe aanvragen?
Aan de balie op het gemeentehuis
Als alle documenten compleet zijn, krijgt u de verklaring direct mee. U betaalt contant of met de pin aan de balie. Wilt u zeker weten of de documenten juist en compleet zijn? Stuur een e-mail naar burgerzaken@leeuwarden.nl. De originele documenten neemt u mee naar het gemeentehuis.
Per post
Kunt of wilt u u de verklaring niet aan de balie op het gemeentehuis aanvragen? Vraag het dan aan per post:
- Stuur eerst een e-mail naar burgerzaken@leeuwarden.nl. Stuur de documenten mee die nodig zijn voor een aanvraag. Wij controleren of de documenten juist en compleet zijn.
- Stuur daarna de documenten op via de post. Wij adviseren u dit met aangetekende post te doen.
- U krijgt een rekening via de post.
Wat heeft u nodig?
U heeft dezelfde documenten nodig als voor een huwelijk in Nederland:
Welk document? |
Waar of wanneer nodig? |
Extra uitleg |
---|---|---|
Een geldig legitimatiebewijs. | Altijd. | Paspoort, identiteitskaart of rijbewijs. |
Een echtscheidingsakte of akte van ontbinding van een geregistreerd partnerschap of een overlijdensakte. | Als u eerder getrouwd bent geweest, of partnerschap heeft gehad, en de akte nog niet is geregistreerd in de basisregistratie personen (BRP). | De echtscheidingsakte, of akte van ontbinding, vraagt u aan in de gemeente waar u bent getrouwd/partnerschap bent aangegaan. De overlijdensakte vraagt u aan in de gemeente waar uw partner is overleden. |
Een recent afschrift van uw geboorteakte en van uw partner. | Altijd. | Dit afschrift vraagt u aan in de plaats waar u bent geboren. |
Verklaring van woonplaats/nationaliteit/burgerlijke staat. | Als u of uw partner in het buitenland woont. | Deze verklaring vraag u aan in de gemeente waar u nu woont. |
Legalisatie. | Soms moet een document gelegaliseerd zijn. Meer informatie vindt u op de website van de Rijksoverheid. | |
Vertaling. | Als een akte niet in het Nederlands, Duits, Frans of Engels is. Als stukken van beëindiging van het huwelijk/partnerschap niet in het Nederlands, Duits of Engels zijn. | Vertaling door een vertaler in de Nederlandse taal die in Nederland is beëdigd. |
Hoe lang geldig?
Maximaal 6 maanden vanaf de datum dat u de verklaring krijgt.
Kosten
€ 29,-.